

EOC جمعیت هلال احمر استان تهران
در مورد EOC چه می دانید ؟
آیا اتاق بحران همان EOC است ؟ آیا فرماندهی حادثه درEOC مستقر میشود ؟ در چه ارگانهاییEOC وجود دارد ؟ پاسخ به این سوالات و سوالاتی مشابه مستلزم تشریح جزئیات معنایی و مصداقی این واژه ی ترکیبی است.
EOC که مخفف ( Emergency Operation Center ) میباشد به معنی "مرکز کنترل عملیات فوریتی" است .
بر اساس جستجوهای صورت گرفته در ارگانها و سازمانهایی همچون ستاد بحران کشور، مراکز اورژانس، وزارت بهداشت و درمان، دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان آتشنشانی، مراکزی با شرح وظایف مشابه و ماموریتهای نزدیک به هم و همانند مرکز EOC وجود دارد، اما خوب است بدانید که EOC در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور ایران وجود ضروری و توانمندی داشته و در راستای تقسیم وظایف استانی جمعیت هلال احمر، استان تهران نیز با توجه به اهمیت این مرکز در فوریتها و بحرانها در سال 1391 اقدام به افتتاح و بهرهبرداری از مرکزEOC جمعیت هلال احمر استان تهران نمود.
آنچه که در ادامه میخوانید شرحی است در پاسخ به سوالاتی که در ابتدای این نوشته آمده است :
EOC جمعیت هلال احمر استان تهران :
EOC مخفف Emergency Operation Center به معنی مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتهای فوریتی میباشد. جمعیت هلال احمر تجربه بسیاری در عرصه مدیریت حوادث و سوانح غیر مترقبه دارد اما آیا بدون مدیریت علمی میتوان در مرحله مقابله با بحران موفق بود ؟
باید بگوییم که خیر! آیا در زمان وقوع حوادث بزرگ میتوان چاره ای اندیشید و حادثه را مدیریت نمود ؟
بسیاری از خسارتهای جانی و مالی حین و پس از وقوع حادثه به دلیل عدم مدیریت مناسب منابع و سرعت عمل پایین و تقسیم نشدن وظایف میباشد که نیاز است تمام دستگاههای اجرائی و امدادرسان هماهنگی های لازم را در جریان مدیریت درون سازمانی و برون سازمانی خود داشته باشند.
خلائی که در مدیریت حوادث مختلف به چشم میخورد عدم هماهنگیها، فقدان اطلاعات درست و پردازش غیرعلمی این اطلاعات است. تجربهها نشان میدهد اگر لایههای اطلاعاتی در شرایط خاص بحرانی به طور صحیح و علمی در اختیار مدیران ستادی و صف قرار گیرد میتواند اجرای مراحل مختلف عملیات امداد و نجات را تسهیل کرده و خسارات مالی و جانی حین و پس از وقوع حوادث را کاهش داد.
یکی از بازوهای مدیریت حوادث، فعالسازی مراکز کنترل و هماهنگی عملیاتهای فوریتی است؛ یعنی در چنین مراکزی کلیه اطلاعات از قبیل تخمین میزان خسارات منطقهای، وسعت مناطق عملیاتی، لایه گسلها و نقاط خطرپذیر، آدرسها و شماره تلفنهای ضروری، اطلاعات اقلام انبارها و تجهیزات و ادوات سنگین و سبک و ناوگان ترابری، ارتباطات رادیویی و مخابراتی و نیروی عملیاتی و منابع در اختیار فرماندهان ستادی قرار میگیرد تا با پایش و تحلیل کلیه اطلاعات بهترین تصمیم و برنامهریزی در جهت انتقال به مدیران میدانی ارائه گردیده و در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین خدمات به حادثه دیدگان ارائه گردد.
مرکز کنترل و هماهنگی (EOC)، کلیه داده ها از محل حادثه را پس از تحلیل و پردازش و برآورد نیازها و انطباق آن با منابع موجود در اختیار مدیران و فرماندهان قرار میدهد. در این میان تصمیم گیری علمی و هماهنگی های میان دستگاههای پشتیبان، گام موثری است در تسهیل عملیات امداد و نجات. همینطور، وجود یک بانک اطلاعاتی قوی و استاندارد در مرحله پیشگیری و برنامه ریزی مدون و منظم در مرحله پاسخگویی، موجب تسریع در امدادرسانی به حادثه دیدگان حوادث میشود.
مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتهای فوریتی از بخشهای مختلفی تشکیل میشود که وظایف، برنامهها و اهداف خاصی را دنبال میکند. از جمله این بخشها اتاق تصمیمگیری براساس ICS (سامانه ی فرماندهی حادثه) ستادی است.
در جمعیت هلال احمر استان تهران، فرماندهی ستاد برعهده مدیرعامل این جمعیت بوده و دیگر اعضاء، زیر مجموعه این چارت میباشند که شامل معاون امداد و نجات، معاون اداری و پشتیبانی، معاون جوانان، معاون داوطلبان، معاون درمان و توانبخشی و مسئول حراست است.
ICS با داشتن جایگاه و شرح وظایف تعیین شده و با استفاده از منابع، تجهیزات و نیروی انسانی به مدیران میدانی برای اتخاذ تصمیم گیریهای کلان کمک میکند تا لحظه به لحظه حادثه را مدیریت و کنترل نموده و با توجه به کسب اطلاعات و لایههای اطلاعاتی دریافتی و تحلیل و پردازش صورت گرفته توسط بخش کارشناسان این مرکز و بازنگری و ارزیابی کارشناسان بخش هماهنگکننده در اختیار ICS ستادی قرار گیرد.
در بخش کارشناسان تخصصی- از هر معاونت یک کارشناس مشخص حضور دارد- با توجه به شرح وظایف، نسبت به ارزیابی دادهها و هماهنگیهای لازم با معاونت مربوطه اقدام به اجرا و ارائه اطلاعات خاص مینماید.
بخش ارتباطات و شبکه ارتباطی مرکز پیام :
این بخش ایجاد ارتباط مناسب و مستمر با سیستم فرماندهی را برعهده دارد و برای رسیدن به این هدف، بخش ارتباطات و شبکه ارتباطی مرکز پیام وظیفهای حساس و مهم برعهده دارد.
این بخش با بکارگیری نیروی متخصص و اپراتورهای متعهد و زبده با استفاده از واژگان مشترک، کدهای مکالمه و کدهای خطاب تعریف شده و کانالبندیهای خاص بر طبق مجوزهای اخذ گردیده با برقراری ارتباط راه نزدیک برروی باند VHF و ارتباط راه دور با استانهای معین بر روی باند HF و بکارگیری سیستم تلفن ماهوارهای ثریا به تبادل اطلاعات و آمار و برقراری ارتباط با کلیه نیروهای عملیات میپردازد.
سپس گزارشهای دریافتی را در فرمهای مخصوص پیام ثبت و با توجه به پروتکلهای خاص، در اختیار مرکز EOC قرار میگیرد.همچنین اخبار و آمار لحظه به لحظه از منطقه حادثهدیده مخابره و برای ICS ستادی (مدیران ارشد) ارسال میگردد. ضمناً کلیه مستندات و مکالمات رادیویی در این مرکز به طور خودکار ضبط و نگهداری خواهد شد. تجهیزات ارتباطی موجود، از قابلیت ارتباط با مدیران– ارتباط مستقیم ، ارتباط برروی شبکه سراسری و ارتباط با ارگانها و دستگاههای امدادی مانند اورژانس، آتش نشانی، ستاد حوادث استانداری، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران- برخوردار است.

ساختار شبکه EOC :
در این شبکه با توجه به ساختار در نظر گرفته شده، از نیروهای متخصص، تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، هماهنگ کننده (جهت برقراری ارتباط داخلی و تبادل اطلاعات بین بخشها و نمایش اطلاعات و نظارت بر ورود و خروجهای صورت گرفته)، کارشناس IT (جهت کنترل مسیرهای شبکه و پردازش دادهها و کنترل نرمافزارها و سخت افزارها و ارتباط با خارج از مرکز) و اپراتور تایپ و تکثیر جهت تایپ نامه ها و ثبت مکاتبات دریافتی و ارسالی ، اپراتور بایگانی اطلاعات (به منظور جمعآوری اطلاعات و بایگانی در بانک اطلاعات مرکز و ذخیره آن در حافظههای خارجی) استفاده می شود.
از اتاق های دیگر این مرکز میتوان به انبار امدادی برای نگهداری مواد غذایی اضطراری و ضروری فاسد نشدنی از جمله آب، غذا، نان خشک، کنسرو و ملزوماتی همچون پتو و البسه حداقل برای 14 روز جهت کلیه عوامل مرکز EOC که در جریان حادثه وظایفی را عهدهدار شدهاند اشاره نمود. فضایی نیز برای صرف غذا و ورزشهای بیهوازی برای آمادگی فیزیکی و تقویت روحیه عوامل در نظر گرفته شده است.
امکانات و تجهیزات مرکز عملیاتهای فوریتی :
- تجهیزات مخابراتی و ارتباطی اعم از سیستمهای رادیویی، تلفنهای ماهوارهای، انواع شارژهای بیسیم و بیسیمهای آماده بهکار
- نمایشگرهای LCD در اندازههای مورد نیاز
- تابلوهای اعلانات
- نقشههای توپوگرافی در ابعاد و منطقهبندیهای مختلف
- لایههای اطلاعاتی (وسعت منطقه، جمعیت، گسل ها ، تخریبها)
- دستگاه فاکس، پرینتر، کپی، ویدئو پروژکتور
- لیست تلفنهای ضروری دستگاهها و عوامل
- تجهیزات صوتی و تصویری، رایانه به تعداد مورد نیاز و شبکه داخلی
- امکانات ارتباط با وایمکس بیسیم به جهت انتقال تصویر از محل حادثه و دریافت آن در مرکز کنترل وهماهنگی عملیات
- ملزومات اداری برای حداقل دو هفته مانند (کاغذ و خودکار)
- بهرهگیری از سیستم لرزهنگاری شبکهای مرتبط با مرکز ژئوفیزیک، جهت اطلاع از آخرین زمین لرزهها با استفاده از شبکه اینترنت
- سامانه یکپارچه ثبت حوادث
DMIS(نرمافزار مدیریت بحران) کلیه گزارشها را پس از دریافت از پستهای امدادی و تائید نهایی در سامانه مربوطه ثبت میکند. با توجه به وظایف خطیری که برعهده جمعیت هلال احمر استان تهران با تراکم جمعیت 12 میلیون نفری و برجها و ساختمانهای فرسوده گذارده شده است، نیاز است که با برنامهریزیهای لازم، منابع بیشتری را پیش بینی نمود تا با عزم ملی و اتحاد و هماهنگی دیگر دستگاه های امدادرسان به اهداف والایی که همانا تامین آرامش و کمک به هموطنان و حمایت از آسیبدیدگان حوادث و سوانح میباشد دست یافت .